Selasa, April 13, 2010

tahu apa itu gondang?

adekah ia sejenis kuih yang lembut,manis dan enak..
atau sebuah alat yang menyerupai gendang..
hoho..bukan la..aku pon baru tau yg sebenarnya gondang tu siput..
bahasa kelantan rupenye..

al-kisahnya,ari sabtu kemarin aku g tgk teater student Art nye final year projek kot tak salah..
tajuknya 'Anak Raja Gondang'..aku g pon atas ajakan kawan aku nih,sbb nye kalau tak ikut nti aku jem sorg2 kt hostel..odah da lik jb..aku? tak...huhu~
jiwa memberontak karang..nti ade yg ngade asik nak kacau abi jek..da abi da bgtau awal2 mlm tu die g main futsal..haa..boring la aku...jadinye aku ikut..
tapi ptg nye g pasar malam dlu,,pastu da magrib kat masjid usm tu,trus la g Pelenggang Cahaya,tmpt teater ni berlangsung..kt school seni jek..
haa~msti korg tak tahu kt mana kan..sbb aku pon tak tahu awlnye..ahahah..

start pukul 8.30 tapi kiteorg yang paling awal sampai, kurang 10 minit kul 8 da smpai,,cepat kan..kan? takde orang lagi pon masa tu...duk melepak2 sambil teka ape binatang yang tergantung2 kt hall school seni nih...ade penguin,manggis,ularrr,ape tah lagi aku lupe dh..
kami bertiga mulanya,aku,iela n kak ina tapi sblm nak masuk sempat datang 2 orang jejaka:bazli dan kawanya aku tak tahu nama...haha..tiket masuk atas dasar 'keikhlasan' ye..
dan...disebabkan aku,ila dan bazli bukan lah anak jati Qlate,maka kak ina la jd translator ktorg nih...naseb bek kak ina ade kalau tak mahu aku terlopong jek...tapi bukan semua aku tak paham la...aku paham la..aku kan versatail..huhu~

aku dan banner...

jangan tanye aku sinopsis crite nih sbb aku tak paham sepatah haram bahasa yg digunakan masa die bercerita mula2 tu ditambah pulak diceritakan sambil bermakyong dan muzik gendang,gong dan ape tah tu...aku tak dengar sgt...bila da start berteater baru aku pahm skit2..
tapi aku pelik la,,ceritanya 'sepatutnya' sedih,menyentuh perasaan,geram,emosi sbb rajanya sgt la jahat dan tak berperikemanusiaan kerana sanggup buang anak sendiri bila dapat tahu anaknye tu lahir bukan dalam rupa manusia tapi gondang a.k.a siput..tapi sepanjang tgk tu asik gelakkkk jek..ade tu gelak lagi kuat dr aku..terbahak-bahak..bantai gelak sakan la semua...ermm~ dialog mmg kelakar la..siap cilok dialog adnan sempit ng pisau cukur lagi..oh my gucci..oh my jimmy choo~~
bukan nak komentar lebih tapi mungkin kurang teliti kot,sbb dialog raja tu marah pon boleh buat org ketawa..mcmne...dan paling tak best ending tergantung gilerr..blur trus aku..eh! abis..

ni adegan masa nak melahirkan baby tu,lepas tu baru tahu baby tu gondang...

pastu bila permaisuri tu tahu yang baby die tu gondang,die jadi sedih la...
die takut raja murka..dayang-dayang sedang menenangkan mok cik nye(panggilan pada permaisuri tu..)

**lepas tu memg raja murka la,die tak percaya tu anak die,then die halau permaisuri tu dan anaknye,aku ade rec tapi nak upload ssh lak..**

tapi last baru tahu anak nye tu boleh berubah menjadi manusia..
ni masa bertukarrrr~~~
tapi itu bukan endingnye ye..sbb aku cakap da tadi ending nye macam tergantung..
si gondang ni pegi main dgn kawan2,lepas tu abis..mcm tu jek..


erm,cerita ok la, lakonan mantapp... tp dialog jek tak berkenan sgt..
kenapa aku komentar begini yek..
mentang la amik minor penulisan skrip dan lakon layar kan..huhu~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

*komen la apa yang patut ye (^_^)...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...