Isnin, November 21, 2011

makan hati BERULAM jantung


korang suka makan ulam?? aku sukaaa sangat..jadinya ahari ni aku nak buat 'top list' ulam kegemaran aku..kehkhekhek~ khasiat ulam-ulam nih tak perlu la aku nak cerita kan..korang pun tahu sendiri rasanya..tak tahu? google aja..dengan internet semua boleh..kan..hee

dulu kecik2,dekat rumah lama aku ada sebatang pokok gajus yang sihat dan lebat gila daun2nya..sebab selalu je mama aku suruh aku pegi petik pucuk2 gajus tu untuk dijadikan ulam,lama-lama aku da jadi pandai makan ulam pucuk gajus tu..asik tengok ayah aku makan macam sedap sangat jek..akhirnya,terikut..daun nya takde la pahit sangat pun..sedap..

lepas tu, dekat rumah mak cik aku @ aku panggil mak ndak..ada pokok jering derr! ohsem..ada 2 ke 3 camtu...pak ndak aku suka sangat makan jering nih..asal datang jek mesti tengah jolok2 jering tuh..kalau tengah musim@banyak buah nya, pak ndak aku pegi jual..aku pulak kalau datang sana konfem makan kat sana punye..memang tak malu..kecik2 ape kisah kan..kalau ada jering tuh aku suka rasa..cicah dengan sambal belacan yang pedas+masam2 limau kasturi+masin2 skit tuh...umphh!! tapi sedadu je la aku rasa...pahit gilerrr kot...hahahha...

ade petai jugak..sebab uma mak ndak aku nih dekat dengan cerun2 bukit sikit..jadi pokok2 besar@hutan tu memang banyak la..bila da hari2 pak ndak aku teroka,hutan nya da tak menakutkan da,,aku pun da berani masuk..ikut je family mak ndak aku terjah hutan tu cari ulam-ulam tu.


jadinya..dari kecik aku da padai makan ulam..sekolah rendah lagi der..kena pulak aku nih spesis suka makan sayur..jadinya aku telan jek semua...kalau makan nasi takde sayur,memang tak sempurna der...tak kisah sayur ape pun..


bila da besar...* ni yang nak buat top list ulam nih*
aku paling suka makan ulam :
1) ulam raja
2) jantung pisang (ulam ke?? haha..tapi aku sukaaa sangat + cicah dengan air asam yang pedas + masam giler..haha)
3) petai
4) kacang botol
5) daun selom (kawan aku ajar!)
6) kalau bunga kantan dibuat masak asam pedas..aku makan!
7) daun kesum masak dengan asam pedas pun aku makan! haha..yang nih mesti berebut dengan adik aku..sebab die pun suka makan daun kesum..pelik tak kiteorang??

tapi..aku tak suka timun..bukan la tak suka langsung..cuma tak suka biji2an kat tengah tu..aku suka makan tepi-tepian nya aja..haha...

kalau pegi kedai makan rasa rugi gila kalau tak amik ulam-ulam nih..mesti amik punya..sambal belacan tak tinggal okeh!..



terliur seh tengok gambar nih...ngeyer..haha

p/s - kalau lepas nih korang mintak mak korang pegi beli jantung pisang pastu soh buat air asam sekali jangan salahkan aku eh..ngee~




Photobucket

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

*komen la apa yang patut ye (^_^)...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...